SupervisionFormålet med supervision er at skabe et overblik over en bestemt sag, situation eller et dilemma. Derudover giver supervision mulighed for at lære et dialogværktøj at kende, som kan anvendes i kollegiale interaktioner, når dette er påkrævet. Det er altså et redskab både i forhold til konkrete problemstillinger og et beredskab til imødegåelse af fremtidige problemer.

Igennem supervision bliver man mere klar på:

  • sin egen professionalisme
  • samspillet med kollegaerne
  • samspillet mellem konkret faglig viden og forholdet mellem kollegaer
  • dialog som professionelt redskab
  • refleksionsmetoder som udgangspunkt for ønsker om forandring

Mange ansatte – især på institutioner inden for sundheds- og omsorgsområdet har i tidens løb fundet ud af, at arbejdet kan være særdeles belastende. Med professionel supervision, kan I lære at arbejde bedre sammen og tackle problemerne før de bliver uovervindelige og måske invaderende på privatlivet. Uanset om der er tale om et plejehjem, en daginstitution, en skole eller en omsorgsinstitution for mennesker med psykologiske problemstillinger, kan dagligdagen være barsk. Det handler om mennesker – og nogle gange rammer det os som en boomerang. Derfor kan der være god grund til at få støtte til at gøre hverdagen mere forståelig.

Der kan tilbydes supervision på følgende områder:

  • Supervision af personalegrupper
  • Supervision af mellemledere og ledelsesgrupper
  • Supervision i forhold til enkelte klienter på en institution
  • Supervision i forhold til rollen
  • Supervision i forhold til opgaven

Supervision kan foregå både individuelt og i gruppe.

Dette er aftalt inden supervisions forløbets opstart. Ligeledes aftales hyppighed og omfang som også planlægges inden opstart af et supervisionsforløb.

Supervision med reflekterende team forløber på følgende måde:
På baggrund af en indledende runde, hvor alle bliver hørt, vælges et tema eller to. Deltagerne vælger selv, om de ønsker supervision, hvorefter supervisoren belyser temaerne i interviews med supervisanderne.
Undervejs i forløbet inddrager man 3 til 4 gange et reflekterende team. Teamet giver kommentarer og refleksioner, der kan inddrages i supervisionen.
Til slut reflekterer deltagerne over supervisionsprocessen og egen rolle.

Individuel supervision forløber på følgende måde:

Supervisanden får lejlighed til at forholde sig undersøgende til egne arbejdsmæssige problemstillinger, med henblik på at uddrage en læring om egne faglige og personlige forholdemåder.