Den vanskelige samtaleEn samtale kan opleves vanskelig af årsager, der kan have at gøre med arbejdsmæssige, kollegiale eller personlige forhold. For ledere kan det have med samarbejdsrelationer at gøre både op og ned i organisationen. Også tillids- og sikkerhedshvervet kan involvere vanskelige og tilspidsede problemstillinger, man bliver nødt til at tage en samtale om, med kolleger såvel som med ledelsen.

Det kræver indsigt, empati og samtale teknik at håndtere på en måde, som respekterer alle partnere på en respektfuld og hensigtsmæssig måde.

For at kunne mestre dette kræver det dels megen træning men også forståelse for:

  • For hvem bliver samtalen vanskelig?
  • Etik i samtalen
  • Samtalens proces
  • Konfliktudvikling og konflikthåndtering
  • Håndtering af uenighed
  • Håndtering af modstand
  • Kultur og kommunikation
  • Reaktioner og konsekvenser
  • Forsvarsmekanismer
  • Roller og adfærd

I konkrete situationer kan konsulenten medvirke til, at skabes et rum, hvor denne samtale bliver håndteret respektfuldt og gennemført på en hensigtsmæssig måde for alle partnere.