AMedarbejdersamtalert kunne føre og lede medarbejdersamtaler er afgørende for en leder i egenskab som ”den gode leder”. Medarbejdersamtaler er en konkret og nem måde at skabe dialog med medarbejderne. Men for at samtalerne skal fremme samarbejdet og dialogen, kræver det at lederen er klædt på til opgaven.

Gennem undervisning, øvelse og coaching gives der rum til læring – bl.a. til at kunne motivere og fremme arbejdsglæden, holde fokus på den primærarbejdsopgave. Dette bl.a. via spørge- og samtaleteknikker. Herigennem støttes lederen også til at kunne holde fokus, styre samtalen og samtale konstruktivt.

Der kan gives vejledning i:

ansættelses samtaler
afskedigelsessamtaler
udviklingssamtaler
sygefraværssamtaler
MUS-samtaler
Lederen lærer igennem fokus og strukturering, at skabe rammen for en udviklende samtale ved bl.a. at kunne håndtere:

At have forberedt og givet mål til medarbejderen om samtalens indhold.
At have forberedt samtalens faser
At holde fokus og ”rød tråd” gennem selve samtalen
At være bevidst om hvordan medarbejderen mødes
At gennemføre samtalen indenfor aftalt tidsramme
At lave aftaler om opfølgning og implementering i organisationen