Fysisk og psykisk vold på arbejdspladsenDer er i stigende grad kommet fokus på arbejdspladser, hvor der forekommer vold mod ansatte.

Medarbejdere kan i det daglige arbejde risikere at blive udsat for at deres grænser overskrides. Det kan af mange opleves, som en alvorlig belastning fysisk og psykisk.

Arbejdspladser, hvor vold er en realistisk risiko, hvor sandsynligheden for at medarbejderens personlige integritet krænkes, bør derfor have udarbejdet en plan for, hvad man skal foretage sig, når volden forekommer.

Især i offentlige- og serviceerhverv ses at medarbejdere udsættes for, at blive overfaldet af kunder eller klienter, sikrede institutioner, plejesektoren, buschauffør, indenfor social- og sundhedssektoren mv.

Reaktioner på voldshændelser kan variere meget, men er ofte chokerende og smertelige for den enkelte. Reaktioner kan komme umiddelbart efter voldsepisoden men også efter længere tid. Hvis organisationen ikke påtager sig ansvaret og håndtere dette, kan det i værste fald føre til stort sygefravær, jobskifte, store personlige omkostninger mv.

  • Hvad er vold?
  • Forskellige reaktioner på vold og voldsom adfærd.
  • Vold og kultur på arbejdspladsen.
  • Forskellige synsvinkler på vold.
  • Kriser og psykisk førstehjælp.
  • Handleplaner og “voldspolitik”

Mobning på arbejdspladsen er også en problemstilling der i dag er meget fokus på. Mobning (eller chikane) opstår, når én medarbejde bliver udsat for ubehagelige, nedværdigende eller sårende behandling gentagne gange, hvor den personlige integritet trues.

Mobning er ofte en personliggørelse af en konflikt.

Der kan være mange forskellige årsager til mobning.

Kendetegn på mobning kan være: sladder, bagtalelse, udfrysning, social isolation, tavshed, skæld ud, overfusning, latterliggørelse, vold mv.

Konsulentens opgave vil være at medvirke til at der skabes et forum, hvor det er muligt at få belyst og i-tale-sat tematikken ”Når skaden er sket”. Hermed opnås en større bevidsthed om og forståelse for, hvordan vold og grænseoverskridende adfærd påvirker og belaster den direkte involverede såvel som kollegaer. Og ikke mindst for at skabe tryghed i hverdagen.

Derudover, at udarbejde handleplaner og strategier i samarbejde med organisationen.