Forandringer er kommet for at blive!

I alle organisationer sker der løbende små og store forandringer!

En forandring kan rumme alt fra mindre justeringer til omfattende processer, hvor
organisationer splittes op og etableres på ny. I en forandringsproces kastes man ud af
sin trygge hverdag – og for de fleste er det både spændende og urovækkende!

Mange mærker ambivalensen, når ønsket om udvikling mødes med ønsket om stabilitet
– både på det personlige og organisatoriske plan.

Forskning viser, at mange forandringsprocesser ikke lykkes som planlagt –
og at det er den menneskelige faktor, det handler om!

En vellykket forandringsproces er kendetegnet ved at være planlagt effektivt med tydelig rammer for planer og strategier

  • Det kræver en ledelse der er klædt på til opgaven.
  • En ledelse der inddrager medarbejderne og samtidig tør træffe beslutninger og udføre dem.
  • Det kræver fokus undervejs i processen så primæropgaven, som organisationen udfører, forsat er målet.
  • Samtidig er en åben dialog mellem ledelse og medarbejder undervejs i processen afgørende for resultatets betydning.

Planer og strategier er nødvendige forudsætninger. Men det er menneskene i
organisationen, der skal gennemføre enhver forandring – og derfor er det
menneskene, der skal gives opmærksomhed! Det handler om at komme i mål med forandringsbeslutninger – men også om at byde den enkelte medarbejders
forandringspotentiale og bidrag velkomment. Virksomheder, der tillader og opmuntrer
denne form for selvledelse, opnår de bedste resultater.

Det er vigtigt af at gøre forandring til en meningsfuld proces, hvor den enkelte føler sig mødt og inddraget undervejs.